شطرنج شهرستان پیرانشهر

چگونه بازی خود را توسط رایانه ( برنامه fritz ) آنالیز کنیم؟

بچه های بی سی دی حتما اینکار رو انجام بدید....جالبه واستون!!!

منبع:وبلاگ سحرمحمدی


ابتدا از منوی Engine گزینه‌ی Switch off engine را بزنید، تا فریتز فقط تماشا کند و دیگر تا زمانی که آن را دوباره به همین راه، یا طرق دیگر، فعال نکنید، حرکتی انجام نخواهد دادو حالا با خیال راحت حرکتهای خود را تا پایان بازی بچینید .

سپس از منویTools روی Analysis بروید، و گزینه‌ی Full Analysis را انتخاب کنید.

نکته: برای سرعت عمل بیشتر و صرفه جویی در وقت می‌توانید به جای ورود به منوهای تودرتوی فوق، همان عملیات را با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Y انجام دهید.

در این صورت دیالوگی باز خواهد شد، که در مورد قسمت‌های مختلف آن توضیح خواهیم داد.

 

- گزینه‌ی Verbose: اگر این گزینه را "تیک" زده باشید، لا به لای تفسیر، از جملات زبان (انگلیسی) استفاده می‌کند. یعنی فقط به ارائه‌ی حرکات و نمادهای تفسیری اکتفا نمی‌کند. مثلاً در جلوی یک حرکت ممکن است نوشته شود: There is nothing better in the position. : حرکت بهتری در پوزیشن وجود ندارد. چنان‌چه تمایلی به مشاهده‌ی این‌گونه جملات ندارید، این گزینه را تیک نزنید.

- گزینه‌ی Graphical: در مواردی که یک مهره (معمولاً پیاده) از طرف چند سوار حریف زیر ضرب قرار گرفته باشد، و همچنین از طرف چند سوار خودی دفاع شده باشد، برای نمایش این فشار و تعادل یا عدم تعادل آن، از فلش‌های رنگی استفاده می‌کند. (این فلش‌ها با فلش‌های دیگری که طرح‌های خوب را نمایش می‌دهند، یا بیان کننده‌ی تهدید حریف در حرکت بعدی هستند، اشتباه نشوند. فلش‌های متعددی با معانی مختلف در فریتز نمایش داده می‌شوند.) در کل به نظر می‌رسد که گزینه‌ی مهمی نباشد!

- گزینه‌ی Training: اگر در بازی، ترکیب (به معنای شطرنجی آن) اتفاق افتاده باشد، بعد از پایان تفسیر، هنگامی که در حال مشاهده‌ی بازی هستید، با رسیدن به آن نقطه، برنامه ابتدا حرکت صحیح را از خود شما می‌پرسد، و جواب درست را تا زمانی که خودتان نخواهید به شما نشان نخواهد داد. این کار فرصت خوبی برای تمرین روی ترکیبات شطرنج فراهم می‌آورد. البته مشخصاً این کار فقط زمانی معنا دارد که بازی مربوط به شخص دیگری باشد و شما قبلاً آن را ندیده باشید. (مثلاً به صورت یک فایل PGN از سایتی دانلود کرده باشید.)

- گزینه‌ی Opening referenceبالاخره به یک گزینه‌ی خوب و "به درد بخور" رسیدیم!!!این گزینه را همیشه تیک بزنید، تا اطلاعاتی در مورد بازی‌هایی که قبلاً در گشایش همین بازی صورت گرفته‌اند، و این که کجا حرکت "نوآوری" گشایشی صورت گرفته است (علامت N)، به شما بدهد. این گزینه در ارتباط با دکمه‌ی Referece-DB می‌باشد، که بعداً در مورد آن توضیح خواهیم داد.

گزینه‌ی Erase old annotations: یعنی تفاسیر و توضیحات قبلی را از لا به لای متن حرکات، در صورت وجود، پاک کن. در صورتی که یک بازی قبلاً به صورت "دستی" یا توسط نرم افزار دیگری تفسیر شده باشد، و بخواهید آن تفاسیر را پاک کنید، و تفسیر فریتز را جایگزین نمایید، این گزینه را تیک می‌زنید.

قسمت side به شما اجازه می‌دهد که در صورت تمایل فقط روی حرکات یکی از طرفین تمرکز کنید و آن‌ها را مورد تفسیر قرار دهید. یعنی اگر طرف دیگر اشتباه هم کرده باشد، به آن توجهی نکنید. گزینه‌های Loser,Winner,Both,Black,White به ترتیب تفسیر را از دید "سفید، سیاه، هر دو، برنده، بازنده" انجام می‌دهند. معمولاً حالت Both انتخاب می‌شود.

در سمت چپ دیالوگ، سه گزینه‌ی بسیار مهم وجود دارد، که در واقع قلب این دیالوگ است.

- گزینه‌ی Calc. time: که همان زمان محاسبه برای هر نیمحرکت است، بر حسب ثانیه. (یک نیمحرکت سفید، همراه یک نیمحرکت سیاه، می‌شود یک حرکت کامل.) برای بازی‌های ساده ممکن است 10 الی 20 ثانیه برای هر نیمحرکت کافی باشد. اما در موارد جدی‌تر اگر می‌خواهید تفسیر دقیق‌تری داشته باشید، باید اعداد بزرگ‌تری انتخاب کنید.

نکته: شما ممکن است با توجه به تعداد حرکات بازی و زمان داده شده در گزینه‌ی بالا، حساب کنید که تفسیر بازی در 12 دقیقه به پایان خواهد رسید، ولی عملاً تفسیر بازی 40 دقیقه طول بکشد. برای تفسیر بازی باید صبور باشید، و بدانید کنترل دقیق زمان تفسیر به دلیل مسائل خاص فنی، امکان پذیر نیست. انتخاب زمان کمتری برای هر نیمحرکت (مثلاً 3 ثانیه) تفسیر را زودتر خاتمه می‌دهد، ولی کیفیت آن را تقریباً در حد "غیر قابل استفاده" شدن پایین می‌آورد.

گزینه‌ی Treshold: که بین همین سه گزینه‌ی مهم، از همه مهم‌تر است. این گزینه به برنامه می‌گوید که ضمن تفسیر، چه نوع حرکاتی را خطا بداند و با علامت ? مجازات کند. عددی که در این قسمت وارد می‌کنید، بر حسب "سانتی پاون" (صدم پیاده) است. مثلاً 50 یعنی نیم پیاده، 100 یعنی یک پیاده، و 300 یعنی سه پیاده. چنان‌چه این گزینه را خیلی بزرگ انتخاب کنید، خطاهای بزرگ شما هم نادیده گرفته خواهند شد. مثلاً اگر Treshold را 300 بگیرید، ممکن است در جایی یک سوار سبک را هم از دست بدهید و باز برنامه از شما ایراد نگیرد!

انتخاب عدد کوچک، حساسیت برنامه را بالا می‌برد، و تعداد واریاسیون‌های "Better is" (بهتر است...) را بیشتر می‌کند. در مجموع باید از افراط و تفریط خودداری کرد. بسته به سطح بازی و خواست شما، انتخاب عددی بین 20 و 80 کاملاً معقول است.

گزینه‌ی Last move: ممکن است یک بازی 70 حرکت باشد، ولی فقط 34 حرکت اول آن برای شما جالب باشد، و از حرکت 35 تا 70 را مقاومتی کسل کننده در شرایط کاملاً بازنده بدانید. در این صورت ممکن است بخواهید برای صرفه جویی در وقت، فقط 34 حرکت از بازی را تفسیر کنید. در این گونه موارد می‌توانید گزینه‌ی Last move را روی 34 (آخرین حرکتی که مایلید تفسیر شود.) تنظیم کنید.

دکمه‌ی Reference-DB: با فشردن این دکمه، یک دیالوگ "باز کردن فایل" ظاهر می‌شود، که به کمک آن می‌توانید، پایگاه داده‌ای که برای اشاره به گشایش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مشخص کنید. اگر یک بار این دکمه را بزنید و پایگاه داده‌ی همراه خود فریتز را انتخاب کنید، دیگر نیازی به تکرار این کار در موارد بعدی نخواهد بود. در عین حال ممکن است، در موارد خاصی ترجیح بدهید که از یک پایگاه داده‌ی دیگر استفاده کنید، که این دکمه امکان این کار را به شما خواهد داد.

نکته‌ی آخر: برنامه، تفسیر بازی را از حرکت آخر، شروع می‌کند، و "یک حرکت - یک حرکت" به عقب برمی‌گردد، تا به وضعیت شروع بازی برسد. این نکته که دلائل فنی ساده‌ای دارد، ممکن است در بدو امر کمی عجیب و سؤال برانگیز به نظر برسد. بعضی از دوستان می‌پرسند که آیا می‌شود این رفتار را معکوس کرد یا نه. خیر! تا آن‌جا که من می‌دانم هیچ گزینه‌ای برای تفسیر "از اول رو به آخر" وجود ندارد. در عین حال، این نحوه‌ی تفسیر فعلی، مشکلی ایجاد نمی‌کند، و برای خود برنامه مزایایی هم دارد. زیاد از این مسئله تعجب نکنید





تاريخ : ۱۳٩٢/۸/۱٥ | ۸:۱٦ ‎ق.ظ | نویسنده : هیئت شطرنج پیرانشهر | نظرات ()
هیئت شطرنج پیرانشهر
شماره تماس 09148581402 هژیر سخنور 09367988249 واحد پرنخ
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :


چت روم فارسی

دریافت کد جملات شریعتی
تماس با ما